آیا پوست حساس تنها یک افسانه است؟



آیا پوست شما حساس به نظر می رسد؟ بسیاری از افراد می گویند که پوست حساسی دارند، اما تعریف این وضعیت کار ساده ای نیست.

دلیل آن این است که پوست حساس یک اصطلاح گیرنده است و یک وضعیت بهداشتی نیست. ممکن است در بعضی اوقات مشکلی نداشته باشید و یا اینکه علائم متفاوتی را تجربه کنید.

آنی چیو ، پزشک متخصص پوست می گوید: "به طور معمول ، این افراد دارای پوستی هستند که آسانتر تحریک و ملتهب شده، و می تواند دچار قرمزی، خارش و یا سوزش شود."

اما بسیاری از افرادی که می گویند پوست حساس دارند علائم قابل توجهی مانند بثورات یا پوسته پوسته شدن ندارند. این تا حدی به این دلیل است که علائم پوست حساس برای همه افراد یکسان نیست. ممکن است پوست شما نسبت به یک محصول واکنش نشان دهد در حالی که فرد دیگری با پوست حساس چنین واکنشی نداشته باشد. بنابراین دانستن اینکه چه چیزی اتفاق می افتد، برای پزشک دشوار است.

درماتیت تماسی

افرادی که پوست حساس دارند، اغلب درماتیت تماسی دارند. ممکن است پوست شما به مواد آرایش، مواد شیمیایی، عرق، آفتاب بیش از حد یا لباسهای تنگ واکنش نشان دهد. ممکن است فکر کنید به این موارد حساسیت دارید ، اما درماتیت همان حساسیت پوستی نیست.

پوست حساس بیشتر به پوستهایی ملتهب گفته میشود که نسبت به مواد خاص یا محصولات خاص واکنش نشان می دهند. واکنشهای حساسیت پوستی برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد، نه فقط کسی که دارای پوست حساس است. " نمونه بارز واکنش به پیچک سمی است. این یک واکنش آلرژیک واقعی است. فرقی نمی کند پوست حساس ، روغنی یا ترکیبی داشته باشید. این فقط یک واکنش آلرژیک در پوست است. "

اگر احساس می کنید پوست در برابر مواجهه با مواد خاص حساس است، پزشک می تواند آزمایش مواد شیمیایی مختلف یا محصولات طبیعی مشخص کند که چیزی باعث واکنش پوستی می شود؟

اغلب مشکل خشکی پوست ناشی از هوای گرم یا سرد یا رطوبت کم هوا است. اگر از بسیاری از محصولات مراقبت از پوست برای درمان خشکی پوست استفاده می کنید ، ممکن است به یکی از این موارد نیز واکنش نشان دهید.

سرنخ های سخت برای پیدا کردن

چرا برخی هنوز فکر می کنند که پوست حساس یک افسانه است؟ حتی اگر پوست شما بسیار حساس به نظر می رسد، ممکن است علائم یا علائم واضحی از بیماری های پوستی نداشته باشید که در آزمایشات نشان داده شوند.

می توانید به پزشک خود بگویید که هنگام استفاده از نوع خاصی مواد آرایشی یا صابون، پوست دچار لکه ، سوزش و یا خارش شده است. اما ممکن است حتی بعد از تست نیز پوست شما، قرمز، متورم یا پوسته پوسته نشود.

خانم ها بیشتر از آقایان از پوست حساس شکایت می کنند، اما مطالعات تست پچ نشان می دهد که واکنش های پوستی برای مردان و زنان یکسان است.

پوست شما سدی برای محافظت است. لایه بیرونی پوست به حفظ رطوبت کمک می کند. ممکن است پوست حساس قابلیت نفوذ بیشتری نسبت به پوست طبیعی داشته باشد. این بدان معناست که به عنوان مانع عمل نکرده و زودتر تحریک میشود.

چیو می گوید: "افراد دارای پوست حساس معمولاً موانع پوستی کمتری علل ژنتیکی، خشکی یا التهاب ناشی از اگزما دارند."

در واقع ممکن است که پوست شما سرامید کافی نداشته باشد. این اسیدهای چرب به پوست شما کمک می کنند تا به عنوان یک لایه محافظ عمل کند. افرادی که سطح سرامید کمتری دارند، معمولاً واکنش پوستی حساس تری دارند.

همچنین پوست می تواند به آنچه در زندگی شما روی می دهد، پاسخ می دهد. افرادی که پوست حساس دارند اغلب استرس ، اضطراب یا تنش بیشتری نیز تجربه می کنند. پوست شما استرس اضافی را حس می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

چیو می گوید یکی از راه های جلوگیری از شعله ور شدن این است که بفهمید چه چیزی پوست شما را آزار می دهد و آن را از حالت معمول خارج می کند.

مراقب مواد تشکیل دهنده موجود در صابون، شامپو و فرآورده های بدون نسخه پوست باشید که ممکن است عامل مشکلات پوستی شما باشد.

منبع : وبلاگ medical

آیا بهتر است آرتروز زانو جراحی شود؟


آرتروز زانو (OA) می تواند بر هر حرکات شما مثل راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها ، حتی نشستن یا دراز کشیدن تأثیر بگذارد. جراحی می تواند به تسکین درد کمک کند ، اما پزشکان تقریبا همیشه توصیه می کنند که ابتدا گزینه های درمانی دیگری را انجام دهند. روشهایی که قبل از جراحی توصیه می شوند، شامل موارد زیر است:

  • داروهای خوراکی : گزینه های بدون نسخه داروها شامل استامینوفن (تیلنول) و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) هستند. NSAID ها با التهاب مبارزه می کنند. NSAID های قوی تر با نسخه در دسترس هستند.

  • کرم یا پمادهایی که استعمال می شوند : اشکال مختلفی برای درمان وجود دارد که می توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.

  • داروهایی که به مفصل تزریق می شوند : تزریق کورتیکواستروئید که به آن کورتیزون نیز گفته می شود ، با التهاب مبارزه می کند و می تواند درد را سریع تسکین دهد. تزریق اسید هیالورونیک باعث تقویت مایع طبیعی مفصل می شود. ممکن است دو تا 6 ماه طول بکشد تا اثرات این تزریق احساس شود.

  • ورزش و فیزیوتراپی : فیزیوتراپی نیز می تواند به درمان کمک می کند. یک فیزیوتراپ می تواند برنامه را برای شما طراحی کند و ببیند آیا به بریس های پشتی ، اسپلینت یا عصا احتیاج دارید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید ، رژیم غذایی و ورزش می تواند به شما کمک کند.

  • کاهش وزن : هر مقدار وزن شما بیشتر باشد، فشار وارده بر زانو نیز افزایش می یابد. اگر سرانجام به عمل جراحی تعویض زانو احتیاج دارید ، در صورت کاهش وزن اضافی شانس موفقیت شما بسیار بیشتر است.

  • مکمل های غذایی : برخی افراد گلوکزامین و کندرویتین را برای OA مصرف می کنند. مطالعاتی در مورد چگونگی عملکرد آنها نتایج مختلط داشته است. مکمل دیگری به نام SAMe نشان داده شده است که داروهای تسکین دهنده درد بدون نسخه نیز کار می کند و ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشد. البته کار طولانی تر است. قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل ، حتی اگر طبیعی هستند ، به پزشک خود بگویید تا بتواند عوارض جانبی را بررسی کند.

جراحی آرتروسکوپی

در این نوع جراحی ، جراح یک لوله نازک با یک دوربین ریز در انتها از طریق یک برش کوچک در پوست شما وارد می کند تا قسمت داخلی زانو را مشاهده کند. جراح می تواند غضروف آسیب دیده را از بین ببرد. پوششی صاف که از استخوان های موجود در مفصل محافظت می کند.

بیشتر افراد می توانند چند روز بعد به فعالیتهای معمول خود برگردند. بهبودی معمولاً دردناک نیست. جراحی آرتروسکوپی ممکن است باعث تسکین کوتاه مدت از درد شود و احتمالاً عمل جراحی پیچیده تری را به تاخیر بیاندازد.

جراحی تعویض زانو

اگر همه گزینه های دیگر درمان پوکی استخوان را امتحان کرده اید و هنوز هم درد زانو دارید ، پزشک ممکن است جایگزینی زانو را پیشنهاد کند. این کار می تواند به کاهش درد شما کمک کند و توانایی حرکت شما را بهبود بخشد.

جراحی تعویض زانو شامل از بین بردن تمام یا بخشی از مفصل زانو و تعویض قطعات آسیب دیده با مفصل مصنوعی است. این نوع زانو ها از فلزات و پلاستیک ساخته شده اند. بهبودی کامل ممکن است ماه ها طول بکشد، اما تسکین می تواند سالها یا حتی یک عمر طول بکشد.

اگر ممکن است زمان انجام جراحی تعویض زانو زمان بر باشد:

  • درد شدید زانو که فعالیتهای روزانه شما را محدود می کند

  • درد زانو متوسط ​​یا شدید هنگام استراحت ، روز یا شب

  • التهاب و تورم طولانی مدت زانو که با استراحت یا علائم بهبود نمی یابد

  • درد حتی با مصرف NSAID یا تسکین نمی یابد

چه عواملی باعث سردردهای خوشه ای می شوند؟


سردردهای خوشه ای  به این دلیل نامگذاری شده اند که تمایل دارند هر روز به مدت یک هفته یا بیشتر به دنبال آن دوره های طولانی، ماه ها تا سال ها - بدون سردرد بروز کنند. این سردرد اغلب بیماران را در وسط شب بیدار می کند.

علت سردردهای خوشه ای نامشخص است اما ممکن است به دلیل انتشار ناگهانی مواد شیمیایی هیستامین و سروتونین در مغز باشد. هیپوتالاموس، منطقه ای در پایه مغز قرار است  و ، مسئول ساعت بیولوژیکی بدن است و ممکن است منبع این نوع سردردها باشد. هنگامی که اسکن مغزی روی بیمارانی انجام می شود که در میان سردردهای خوشه ای قرار دارند ، فعالیت غیرطبیعی در هیپوتالاموس پیدا شده است.

سردردهای خوشه ای نیز:

  • تمایل به مشارکت در خانواده ها دارد و این نشان می دهد که ممکن است نقشی در ژنتیک وجود داشته باشد.
  • ممکن است با تغییر در الگوهای خواب تحریک شود. 
  • ممکن است سردرد توسط داروها تحریک شود (برای مثال ، نیتروگلیسیرین ، که برای بیماری های قلبی استفاده می شود)

اگر فرد در دوره حساس برای سردردهای خوشه ای ، سیگار کشیدن ، الکل و برخی غذاها (به عنوان مثال شکلات و غذاهای پر حاوی نیتریت ها مانند گوشت دودی) قرار داشته باشد نیز دلایل بالقوه سردرد است.
علائم سردردهای خوشه ای چیست؟
سردردهای خوشه ای سردردهایی هستند که به صورت گروه هایی (خوشه ای) جدا از دوره های بدون درد ماه ها یا سال ها قرار می گیرند. ممکن است بیمار هفته ها یا ماه ها به طور روزانه سردرد را تجربه  میکند و ممکن است سالها بدون درد باشد.

این نوع سردردها بیشتر در مردان دیده می شود. آنها غالباً در بزرگسالی شروع می شوند اما می توانند تا سن میانسالی هم ادامع داشته باشند.

در دوره ای که سردردهای خوشه ای رخ می دهند، درد معمولاً یک یا دو بار در روز رخ می دهد ، اما برخی از بیماران ممکن است بیش از دو بار در روز درد را تجربه کنند. هر بار درد از 30 تا 90 دقیقه طول می کشد.

  • حملات هر روز تقریباً در همان زمان اتفاق می افتند و غالباً بیمار شبها از خواب بیدار می شوند.
  • درد به طور معمول تشدید کننده است و در اطراف یا پشت یک چشم واقع شده است.
  • برخی از بیماران درد را به عنوان احساس پوکر داغ در چشم توصیف می کنند. چشم مبتلا ممکن است قرمز ، ملتهب و آبکی شود.
  • بینی در طرف آسیب دیده ممکن است، دچار احتقان شود
  • برخلاف افرادی که سردرد میگرنی دارند ، افرادی که سردردهای خوشه ای دارند ، بی قراری هستند. 

چگونه سردردهای خوشه ای تشخیص داده می شوند؟

تشخیص سردرد خوشه ای با در نظر گرفتن تاریخچه بیمار انجام می شود. توصیف درد و عود شبیه ساعت آن معمولاً برای تشخیص این بیماری کافی است.

اگر در وسط حمله مورد معاینه قرار گیرد ، بیمار معمولاً در یک بحران دردناک قرار دارد و ممکن است مانند آنچه در گذشته توضیح داده شده ، دچار آب چشم و بینی شود.
سردردهای خوشه ای چگونه درمان می شوند؟
سردردهای خوشهای ممکن است با شواری درمان شوند، و پیدا کردن رژیم درمانی خاص که برای هر بیمار کار می کند ممکن است آزمایش و خطا انجام شود. از آنجا که سردرد روزانه عود می کند ، دو نیاز به درمان وجود دارد. درد قسمت اول باید کنترل شود و سردردهایی که دنبال می شوند باید پیشگیری شود.

گزینه های اولیه درمانی ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • استنشاق غلظت های بالای اکسیژن (اگر این سردرد به خوبی ثابت نشود) این کار را نخواهد کرد.
  • تزریق داروهای تریپتان ، مانند ، سوماتریپتان (Imitrex) ، زولمیتریپتان (زومیگ) و ریزاتریپتان (ماکسالت) که داروهای میگرنی شایع هستند.
  • سمپاشی یا ریختن لیدوکائین ، یک ماده بی حسی موضعی ، داخل سوراخ بینی.
  • دی هیدروژروتامین (DHE ، Migranal) ، دارویی که باعث انقباض عروق خونی می شود. کافئین
  • جلوگیری از سردرد بعدی خوشه ممکن است با مصرف  مسدود کننده کانال های کلسیم ، وراپامیل (کالان ، ورلان ، ورسان PM ، ایزوپتین ، Covera-HS) و دیلتیازم (Cardizem ، Dilacor ، Tiazac) و پردنیزون (Deltasone ، مایع Pred) باشد.
  • داروهای ضد افسردگی؛ لیتیوم (اسکالیت ، لیتوبید)؛ 
  • داروهای ضدعفونی کننده شامل اسید والپروئیک ، دی آل پروکس (Depakote ، Depakote ER ، Depakene ، Depacon) و توپیرامات (Topamax).

آیا می توان از سردردهای خوشه ای جلوگیری کرد؟

از آنجا که قسمتهای سردرد خوشه ای ممکن است سالها با هم فاصله داشته باشند ، و از آنجا که اولین سردرد یک قسمت جدید خوشه ای قابل پیش بینی نیست ، ممکن است داروهای روزانه ضروری نباشد.

تغییرات سبک زندگی ممکن است به حداقل رساندن خطر شعله های سردرد خوشه ای کمک کند. قطع مصرف سیگار و به حداقل رساندن مشروبات الکلی ممکن است از قسمت های بعدی سردرد خوشه ای جلوگیری کند.

لینک منبع

سردرد چیست و چه علت هایی دارد؟

سردرد از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد به صورت روزمره از آن شکایت می‌کنند. برخی از افراد در دوره خاصی از زندگی خود سردرد شدید را تجربه می‌کنند و برخی دیگر دچار سردردهای گاه و بی‌گاه می‌شوند. هر کسی ممکن است دچار سردرد شود و هیچ تفاوتی ندارد که چه سنی، چه نژادی یا چه جنسیتی داشته باشید. تشخیص علت سردرد همیشه هم راحت نیست. با این حال با توجه به زندگی روزمره ما ۶ علت عمده برای انواع سردرد از جمله سردرد خوشه‌ای، سردرد سینوسی (سینوزیت)، سردرد میگرنی و سردرد تنشی توسط متخصصین مشخص شده است.مهمترین علت های سردرد عبارتند از :

شغل شما

بی تردید  استرس‌های که در طول روز و در محیط  کار بر فرد وارد می شود، می‌تواند باعث سردردهای متعدد در طول هفته شود، اما اگر علت سردرد روزهای تعطیل شما هم کار باشد بسیار غیر منتظره است! 

تغذیه

بی‌اهمیتی و یا فراموش کردن  هر وعده غذایی، باعث افت قند خون و جرقه یک سردرد می‌شود. اما جالب است بدانید که خوردن برخی از خوراکی‌ها هم می‌تواند باعث سردرد شود. حداقل ۳۰ درصد سردردهای میگرنی به دلیل رژیم غذایی هستند.

زندگی اجتماعی

بیدار ماندن تا دیروقت، قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا سیگار کشیدن و خوابیدن بیشتر از ساعتی که همیشه بیدار می‌شوید از دلایل اصلی سردرد در روزهای تعطیل به شمار میروند. 

اضافه وزن

اضافه وزن احتمال سردرد مزمن را برای شما افزایش می‌دهد و اگر این اضافه وزن در قسمت میانی بدن شما باشد این احتمال تا ۲ برابر افزایش می یابد.

عادت ماهیانه

عادت ماهانه علاوه تاثیرات خلق‌وخویی و درد بدن، باعث انواع سردرد نیز می‌شود. تغییرات هورمونی علت سردرد حدود ۶۰ درصد خانم‌ها است. بر اساس تحقیقات دانشگاه یوسی‌ال‌ای (UCLA) دقیقا قبل از عادت ماهانه میزان استروژن در بدن شما کاهش پیدا می‌کند و این تغییر در مغز می‌تواند باعث سردرد میگرنی شود.

عادت های خواب

مشکلات فک یکی از علت های اصلی سردرد است. برای مثال کسانی که در خواب دندان قروچه می‌کنند، یا کسانی که در طول روز دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند. تحقیقات وسیعی که در یکی از دانشگاه‌های دندان پزشکی انجام شده نشان می‌دهد این رفتارها در افرادی که سردرد تنشی دارند بسیار رایج است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه درمان سردرد ها می توانید به این وبلاگ مراجعه نمایید.